Købs guide.

Denne købs guide er et forsøg på at give lidt forhånds viden, inden man tager springet, og køber en X1/9.

 

Priser
Priserne på X1/9'er, er meget svingende. Og det er standen af bilen der helt og holdent sætter prisen, ikke årgangen. De X1/9'er der er i Danmark har en gennemsnits alder på 30 år.

Prisen på et flot nysynet eksemplar ligger i 60.000 - 80.000,-
Ellers starter det nede ved de 15.000,- for regulære vrag. Og prisen stiger så i takt med at standen bliver bedre og bedre.

Modeller
Der findes to hovedmodeller af X1/9.
En 1300 med 75 Hk og fire trins gearkasse, som blev produceret fra 1972 til 1978.
Og en 1500 med 85 Hk og fem trins gearkasse, der blev produceret fra 1979 til 1982 som Fiat. Og fra 1982 til 1989 som Bertone.
Af de to modeler er der så lavet flere forskellige versioner. Hvor det er bemalingen og interiøret der gør forskellen.

1300 og 1500 modellerne er nemme at skelne fra hinanden, selv om det er den samme karrosse der bliver brugt i de 17 år bilen var i produktion.
Den største umiddelbare forskel er kofangerne.
1300'eren har små halve kofangere med "horn" både for og bag. Og motorklapen er lav og smal.
1500'eren har firkantede aluminiums "Volvo" kofanger der har fuld brede både for og bag. Og her er motorklapen høj (Ca. 10 cm) og fuld brede.

De to kofanger typer

Importerede modeler
Der blev midt i 80'erne importeret en del X1/9'er til Danmark.
Fortrinsvis fra USA, men også en del fra Schweiz.
Fordelen ved de importerede biler, er at de stort set er "rustfrie," i forhold de biler der har været i Danmark hele tiden.
Modellerne fra Schweiz er med europæisk bestykning, altså lige som de danske. Hvor imod dem fra USA er monteret med en masse "tingel-tangel" som bl.a. katalysator og en masse andet forurenings dæmpende udstyr.
Men det skal ikke afskrække fra at købe et eksemplar fra staterne, da bilen køre ligeså godt her, som "over there".
Man skal bare være opmærksom på at hvis bilen er med sin originale motor har den ca. 8-10 hk mindre end sine europæiske søstre. Og det gælder både model 1300 og 1500.

Motorer
X1/9 blev fra 1973 - 1978 leveret med en 1300 ccm motor med 75hk (66,5hk i US)
Fra 1979 - 1989 var det en 1500 ccm med 85hk (75hk i US). Hvor bilen midt i 80'erne får indsprøjtning som standart.
Mange X1/9 har fået skiftet  motor, og køre nu med Ritmo motor, og det skal man være lidt opmærksom på, i det de første Ritmo 1500 kun havde 75hk. Men Ritmo 1500 motorer nyere end 1981 har godt nok de 85hk som X1/9'eren, og så er det helt i orden.

Rust
Rust er X1/9 største fjende.
De steder man skal være særlig opmærksom på er, de bagerste støddæmpertårne, "Y"vangen under det forreste bagagerum, forreste bærearme befæstninger og bund foran sæderne.
Man kan som regel hurtig danne sig et indtryk af hvor rusten den er, da man umiddelbart kan se de farlige steder.

Reservedele
Reservedele kan være svære at fremskaffe gennem Fiat værksteder. Men der er det at klubben har sin force, med sine gode kontakter til klubber og fabrikker i udlandet.

Så et godt råd.
Meld dig ind i X1/9 Club of Denmark,
når du har købt din X1/9. Så er hjælpen kun et telefon opkald borte.

Tilbage til top